måndag 12 september 2011

Lycée les samedis?!

I lördags hade jag skola- på en helg, för första gången i mitt liv.
Det kändes så fel att vakna upp klockan 6 en lördagsmorgon, men det var i alla fall vad jag gjorde innan min värdpappa körde mig hela vägen till min skola (ca 20 km) eftersom att det inte finns några bussar på lördagar. Nästa gång ska jag berätta om min första skoldag förresten, det har jag glömt göra, och allt annat om den franska skolan. När jag väl kom fram mötte jag upp Nicholas, som berättade att jag var en timma tidig, great. haha. Vi väntade tillsammans i en timma innan det började komma lite folk från klassen. Egentligen skulle vi ha matematik, men istället gick den lektionen åt till att ta böcker från bokförrådet, det tog sjuuukt lång tid men vi blev tillslut klara och hade då rast. På raster i Frankrike går ALLA, och då menar jag ALLA ut och röker. Så vi gick ut, de (då menar jag klassen) rökte och sedan gick vi in igen hade engelska och italienska och efter det slutade vi
Efteråt hade jag och min kontaktperson arrangerat typ ett möte. Min kontaktperson heter Pamela- det är hon som har hand om ungdomsutbytet i min rotaryklubb. Vi åkte till Lac d'annecy, den säkerligen kristallklaraste sjön i världen, och badade! Kan ni fatta att det var 28 grader den 10:nde september?! Jag trodde att det skulle bli riktigt trist att gå och bada med en gamling, men det visade sig vara helt okej, hon frågade om jag ville sova över i hennes hus och jag ville inte vara oförskämd eller så, så jag sa ja. Det visade sig vara ett riktigt bra beslut, jag och hennes man (som var grymt rolig) gjorde maten som bestod av fiskgrillspett (med 4 olika sorters fisk) och sedan en sås jag gjorde med rädisor och jag kan bara fortsätta, för vi åt riktigt, riktigt mycket, haha. Blev bjuden på vitt vin till fisken, och när de senare tog fram ostarna (och fikonen osv) så fick jag rött vin som inte alls smakade lika gott som det vita, haha. På kvällen kollade vi på ''les simpsons'' (PÅ Franska!!), jag blev sjukt trött så gick och la mig och vaknade kl 8. Vi åt frukost osv innan min värdpappa och värdsyster kom och hämtade mig runt kl 10.
Har inte riktigt några foton från den dagen, så jag visar istället några foton som jag tog i en liten stad 5 minuter från vårt hus typ två veckor sedan.

Puss!



Jag och min yngre värdsyster


Rumilly


                                                    Den äckligaste glassen jag ätit i mitt liv.. haha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar