fredag 16 september 2011

Ah, merde.

En dag innan skolan började (den 5:e) var jag, Joselyn (Peru), Lorena (Mexico), Jessica (Taiwan) och Jeanne (Frankrike) och hängde runt i Annecy. Innan det var jag tvungen att lämna av min värdsyster som hade sin första dag på gymnasiet. Under tiden jag var där frågade jag även rektorn om jag kunde byta ''inriktning'' från (ingenting?) till sport. Det finns nämligen massa inriktningar i min skola (Euro-english, sport, konst, etc).. Jag ville gärna ha sport, men min värdmamma sa att det vore bättre om jag tog en annan inriktning. Det gjorde jag, och ändrade mig sedan när vi var inne i stan, men då var det tydligen försent och det får jag väl leva med! Det var i alla fall sjukt roligt att träffa några utbytisar för en gångs skull! Vi gick runt i ''gamla stan''- Annecy- le vieux- där man bl.a. finner det kända fängelset, som alltid finns på alla bilder när man söker ''Annecy'' på google. Sedan gick vi vidare till Jeannes hem. En sak jag märkt här i Frankrike är att maten inte är så glamourös som man tror. När man äter så äter man tydligen alltid antingen Kött och grönsaker, eller potatis/ris/pasta och grönsaker, om ni förstår? Man äter aldrig en komplett måltid med kött, grönsaker + ris/potatis/couscous - you name it. Så när vi åt hos henne fick vi makaroner.. med lite pastasås, som inte alls smakade gott. Eller.. med salt var det väl okej, haha! När jag var hos henne, bröt jag typ benet (lite sådär halvt)- en dag innan första dagen på lycée. Typiskt? ja!
När vi skulle gå från Jeanne, så var vi ganska sena till bussen. Så med min ena fot (och den skadade i luften) hoppade jag på ett ben hela vägen till bussen. När vi väl var i stan, hade jag glömt mitt paraply hos Jeanne. Jag hade redan två dagar innan tappat bort ett annat paraply (sjukt oansvarigt av mig, jag vet) och jag kunde inte åka tillbaka eftersom att jag knappt kunde gå. Så jag bad Jeanne sjukt snällt om hon kunde gå tillbaka och hämta paraplyet, och det gick hon med på. Så jag, Joselyn och Jessica satte oss på ett café och drack lite kaffe.. ni vet, sådär som fransyskor gör. Sedan gick vi tillbaka till skolan, och tog lite foton innan jag och min värdsyster var tvugna att åka tillbaka.

Lite foton!


Fr v. Joselyn, Lorena, Jeanne





Le café



Jessica&Joselyn



Min skola!!





Tydligen här alla röker på under skoltid...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar