tisdag 20 mars 2012

Skolmassaker i Toulouse

Idag klockan 11 höll alla klasser en tyst minut för de som gått bort i skolmassakern i Toulouse. Händelsen har nått ända fram till Sverige, vilket jag vet eftersom att jag nyss pratat med mami! Samma skytt dödade även 3 soldater med nordafrikanskt urpsrung för ett par veckor sedan. En ganska sorglig händelse från en dödsfylld vecka här i Frankrike. För tidigare i veckan dog nämligen också 3 syskon när de blev påkörda av en lastbil i hög fart när de gick på motorvägen. Förra veckan i Schweiz somnade även en busschaufför som krockade mot en tunnelvägg, med en buss fylld med barn. Alla tankar till de anhöriga!

Idag hade jag inga lektioner après-midi (under eftermiddagen). Därför bestämde jag med Cornelia (Norge) och Jessica (Taiwan) för att gå på bio! Bio under skoldagarna kan bli så himla billigt här i Frankrike, och vi betalade 3,5euro för att gå på ''The woman in black''- en skräckfilm med Daniel Radcliffe i huvudrollen! Fast först gick vi till Monoprix för att handla lite snack att ha för att äta under filmens gång. Filmen var sjukt läskig, och jag blev skrämd och skrek till ett par gånger och fick några skratt till svar.. haha. Efteråt gick vi till stan en stund innan jag mötte min värdmamma och värdbror >devant la mairie<. Vi gick senare till en klädaffär för att köpa kläder till min värdbror. Där hittade jag även ett par skor för 15euro som köptes! :)) Sedan åkte vi hem och ja, nu sitter jag här.

Förra veckan var jag på någon rotarytävling för gymnasieelever där jag (och några andra utbytesstudenter) fick presentera sig på Franska! Jag tyckte det var ganska roligt när jag började prata och alla log upp mot mig uppskattande (fick positiv respons på min franska so it must be good by now!) Sedan drog tävlingen igång- och slutade 2 timmar efter med en liten aperitif!

En snabb uppdate där!

rotary-eloquence-011.jpg


rotary-eloquence-012.jpg

rotary-eloquence-009.jpg

rotary-eloquence-006.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar