måndag 25 juni 2012

Ja, nu var det ett tag sen... et bientôt c'est le fin.



Som rubriken låter, så har jag inte varit så aktiv på sistone.
Närmare sagt har jag inte skrivit ett inlägg sedan den 20 mars... jag som från början hade tänkt att skriva ett inlägg varje dag. Nä, men.. sådant händer när du är utbytesstudent. Du har inte riktigt tid. Och om du har tid, så har du inte lust att skriva blogginlägg, you become lazy. Okej.. kanske inte alla, men i alla fall jag.
Sedan (Depuis.. den 20 mars så har vi haft en grym rotaryhelg (JJR, i Annecy!) med alla utbytesstudenter som är i France (424pers). En oförglömlig helg där jag bl.a blev vald att gå upp med olympiska mästare från Frankrike på en scen- där de pratade, och där jag på slutet fick besvara frågan ''Varför sport''? Och var tvungen att hitta på ett riktigt bra svar (På Franska!!) på mindre än en sekund. Det gick väl grejt... min taiwanesiska vän filmade mig när jag pratade. Så det kan jag visa med en Youtubevideo om någon dag eller så.
Anledningen till att det fanns OS medaljörer bland alla utbytesstudenter var att Rotary tyckte att det var ett bra tema på helgen med alla utbytisar, eller något sådant... (kommer inte riktigt ihåg!!)
Iaf, med det så tog vi en båttur på Annecysjön, fester på kvällarna och massa andra aktiviteter!
Annars har jag också varit i Aix-en-provence och i Marseille och någon annan stad vars namn jag har glömt med min andra värdfamilj och Daniel (som bor där nu)... I Marseille så bröt någon sig in i vår husbil medan vi var på la plage (stranden). Jag blev av med pretty much everything, förutom mina kläder... (Ja, de stal min väska med bankkort, ID kort, pengar, mobil etc)... För det hade jag inte heller tagit med mig till stranden. Väntade mig verkligen inte att något sådant skulle hända. Men värre var det för Daniel, för de stal hans pass. Men annars var det hur vackert och hur gött som helst dans le midi (in the south)!
Annars har lite annat hänt på sistone, bl.a. la fête de la musique (Musikfesten..'') där det fanns personer och band som spelade musik all over the place. Det spelades också hög musik i barerna och det fanns kareoke pretty much everywhere!
  Juste, och så har jag också varit och plockat körsbär i Ardèche med två av mina närmsta vänner, Cornelia från Norge och Misha från Slovakien!
Lite foton!
La fête de la musique

 Dans le sud!

 à Marseille

 En Ardèche

 À Aix-en-Provence

 Pendant le JJR

 Des amis à JJR
Lite foton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar