söndag 4 mars 2012

Avant les vacances, les vacances, et après les vacances

Hej!!

Våren håller på att komma här i Annecy, vi har haft 20 grader (eller mer?) flera dagar i sträck och man ser folk gå ut i shorts redan nu. Igår badade till och med några utbytesvänner i Annecysjön efter att vi haft en liten picknick med musik på ''le pâquier''- (en stor trädgård som ligger i Annecy). Efter ett par timmar var jag dock tvungen att gå, eftersom att jag skulle på en 50km cykeltur med min värdfamilj. (Ja, de är väldigt sportiga!)
   Igår var det också la carneval vénétien i Annecy och därför såg man överallt folk gå runt, utklädda till geishor etc. på gatorna i stan.
  Vad har hänt här i Frankrike på sistone då? Jag har haft ett tvåveckors sportlov ''Vacances d'hiver'' och har gått i skolan i en vecka sedan dess. Under sportlovet så har jag varit i stan med vänner och varit med värdfamiljen och åkt skidor.
   Höjdpunkten var nog när vi åkte upp med ''Un télépherique'' till toppen av Aguille du midi (mont blanc), klättrade ner en riktig brant bit med skidorna (vilket var läskigt, eftersom att om man halkade så ramlade man ner) och sedan åkte skidor på den 17km långa ''vallée blanche''. Det var hur underbart som helst och det var pudersnö en lång bit ner för valléen. Efter ca 14 km behövde man dock stiga upp en riktig brant, lång, väg för att kunna åka skidor vidare ner till Chamonix. Så med skidorna och stavarna i handen (vilket försvårade det hela) gick jag den långa vägen upp för berget och kom tillslut, riktigt trött, fram- innan vi åkte skidor ner för de sista 3km.
  Annars har jag också gjort ''Randonnée à ski''- turåkning. Det är när man bestiger ett berg med skidor på fötterna. Det var min första gång (jag visste tidigare inte så mycket om turåkning) och jag kan väl säga att det gick bra, men att det var svårt. Det fanns många branta bitar och man behövde ha en viss teknik för att kunna svänga. (Dagen innan hade jag lärt mig tekniken av min värdfar på en liten backe, haha). I och med att det var brant, så halkade jag många gånger och det blev många gånger lite läskigt, eftersom att man lätt kunde ramla ner. Bergskedjan vi besteg heter Aravis, och vi gick ända upp till ''La trou de la mouche'' som befinner sig 2453m.ö.h. För att komma upp hela vägen till ''La trou de la mouche'', behövde vi ta våra skidor på ryggen och klättra upp för en brant backe. Det var hur coolt som helst, och en upplevelse jag inte glömmer. När vi var framme hade vi en liten picknick, och åkte sedan skidor ner på en annan sida av berget. (Offpist all the way!!) Det var riktigt isigt på den första biten ner, och eftersom att skidorna inte riktigt är samma som skidor för piståkning, så var det svårare att ta sig ner än vanligt. När vi kom fram till bilen var jag helt slut.
   Annars har jag också åkt skidor i skidorten Balme (La clusaz), sovit över hos vänner, varit i stan o.s.v. :))!
Jag vet inte om jag berättat om den sista rotaryhelgen i februari? haha! Det kommer i alla fall senare!!

Kommer nog upp med en liten ihopklistrad video med bilder och några klipp snart :)!
PUSS!!

Dagen börjar.. Det högste berget ni ser längst upp är det berget vi ska upp till.

Den lätta biten av turåkningen...


Snabb paus innan vi fortsätter!

Börjar bli lite jobbigare (hade inte med den brantaste biten eftersom att det krävdes koncentration!!)

Efter denna biten kunde vi inte längre fortsätta med skidorna.. utan var tvugna att gå.

Min värdmamma & jag på samma ställe

Den sista biten innan vi kom fram till ''La trou de la mouche''- vi var tvugna att klättra upp med skidorna på ryggen!

FRAMME! Grymt vackert :)

Jag och min värdfar!

Värdföräldrar :)!

Sne bild.. hah.. Detta var på toppen! I want to go back!!

Snabb picknick :)!

Påväg ner för berget

Jag (TRÖTT)!! haha. 

Kolla bakom oss hur vackert det är!!
Aguille de midi! 

Dagen börjar. Vi väntar på la télépherique :)! - Med min värdbror och värdsyster

Den anländer!

Jag,värdsyster,värdmamma. 

La värdfamilj!

Utsikten!

Mt Blanc!

Ser ni den spårade vägen? Dit ner behövde vi klättra för att kunna ta oss till  den delen där man kunde börja åka skidor. Det var grymt halt och det var sjukt lätt att halka, jag halkade flera gånger men höll i mig med hjälp av ett rep som fanns där. Utan repet hade jag nog redan ramlat ner första gången = läskigt!


Ouiiiii. 

Hela gänget! :) Det berget bakom oss har min värdmor&värdfar klättrat upp för flera gånger!

C'est trop beau!!

Moi! :)

Glaciärer, haha. 

Encore moi!

Min värdsyster och jag!

Flera hundra meter is befinner sig under snön!!

Voila! :))

När det var ca 3km kvar av La vallée blanche, var vi tvugna att gå upp med skidor och stavar för en riktigt brant, lång  backe. Det var jobbigt... så jag var ganska slut när vi var framme.

Efter de ca 3km var vi nu framme på de normala pisterna i Chamonix!!

Framme!!

Arrivée à Chamonix


   BISOUS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar