tisdag 31 januari 2012

Grève et galère.

Ja, precis som rubriken låter.
Idag hade lärarna strejk.
Idag var också den första gången det snöade på riktigt, här i Annecy.
Dessa två kombinationer ledde till riktiga förseningar.
Let me tell you guys.
Igår natt hade de snöat ca 10-15 cm och i.o.m. att vi bor på toppen av ett berg, hade vi det lite svårare än vanligt att ta oss ner. Bilen sladdade sjukt mycket hela tiden, men vi lyckades lämna min värdbror och min värdsyster på morgonen, som vanligt. När det kom till mig så släppte min värdmamma mig av på busshållplatsen så att jag senare skulle ta den till skolan. (Tänk nu på att det snöade riktigt mycket under hela morgonen)  Bara ett problem; Bussarna, som normalt sätt går var tionde minut, kom inte överhuvudtaget. Eller.. I alla fall inte på ett bra tag.
Jag väntade, och väntade i över 30 minuter tills en annan tjej kommer till busshållplatsen. Hon ska tydligen till samma ställe som mig (Eglise de bressis) och vi börjar prata om vad vi gör här i livet och lite annat, haha. Vi funderar ett tag på om vi ska gå hela vägen, men bestämmer oss för att vänta. Efter ännu 30 minuter, kommer äntligen bussen. GREAT! Efteråt går jag av för att vänta till en annan buss som senare tar mig till Eglise de Bressis. Grejen är den att det snöar, for real, och att jag behöver gå ca 3km till skolan. När jag väl är framme har jag tio cm snö på huvudet, tio cm snö på min halsduk och folk kommer fram till mig och frågar om jag ramlat i snön. Non non, svarar jag och berättar för dem om min härliga morgon.
När jag väl kommer fram till mattelektionen som normalt sätt varar i två timmar (jag var ca 1h och 20min försenad), så finner jag tre andra personer där. Où est tout le monde? (Vart är allihopa) frågar jag... och får besvarat att det förmodligen inte kommer att vara några lektioner över huvudtaget idag, eftersom att folk har svårigheter med att ta sig till skolan och att det även är strejk på skolan.
Iaf, så efter 10 minuter på lektionen frågar jag om jag får gå med min norska vän, som också var med mig, och gå till biblioteket eller något sådant. Och visst får jag det (Jag har en sjukt snäll mattelärare). Vi möter upp Lucia och Jessica (Två andra utbytesstudenter) och bestämmer oss för att gå till stan. Fast det slutade med att jag gick med Jessica till Seynods köpcenter. Och åt på en kinarestaurang. Vilket var hur gott som helst. Och köpte lite grejer på rea. Det var fint.
Snipp snapp slut, så var sagan slut.
Puss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar