lördag 29 oktober 2011

Revenue d'Italie!

Italien var superhärligt, kommer ta mig en stund och skriva vad som hände imorgon eftersom att jag känner för att skriva ett mindre inlägg nu! :-)
Idag hände alltså inte så mycket, jag packade upp lite och fixade datorn som krånglar haha, hoppas verkligen inte den lägger av (dvs gå sönder) innan jag hunnit komma tillbaka till Sverige!
På kvällen gick vi på bio. Bio här är grymt billigt till skillnad från i Sverige där det kostar lite mer. På mindre biografer kan man tydligen få till sig en biljett för 5€. Men iochmed att vi gick på den största biografen här i Annecy så kostade det lite mer, 9€. Filmen hette ''The artist'' och är en fransk svartvit film utan repliker. Så istället för att förstå sig på filmen genom repliker så gjorde man det från de gester och ansiktsuttryck som skådespelarna visade. En riktigt cool och nytänkande film helt enkelt! :-)
Jag har märkt många olika skillnader mellan biografer i Sverige och Frankrike...
För det första så bokar man inte platser här i Frankrike. Då menar jag vare sig på internet eller på plats. Istället betalar man sin biljett och väljer plats när man kommer in i biografen. Så idag, när vi kom 10 minuter innan filmen började fick jag och min värdsyster sitta två rader bakom min värdmamma eftersom att det inte fanns några andra platser. Ingen big deal iförsig, haha.
För det andra; När en film slutar, så sitter alla kvar och väntar tills hela filmen rullat, då menar jag tills alla eftertexter är klara. Jag frågade min värdmamma om det är normalt att folk stannar kvar när sista repliken sagts och alla eftertexter kom, och tydligen så stannar folk oftast kvar tills sista eftertext.
För det tredje; Jag har varit på bio här i Frankrike 2 gånger hittils. Och det är inte ofta jag ser någon med popcorn, godis eller dricka. hm.

Aja, det var bara några tankar.. haha.
I och med att jag inte har några foton på den lilla biokvällen lägger jag upp några foton från en liten kväll med några vänner förra veckan!
Puss! :-)








[Foton tagna med min värdsysters kamera] :]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar