torsdag 20 oktober 2011

Nu uppdaterar jag minsann, nu händer det!

För två veckor sedan fick jag reda på att det skulle anlända 16 svenskar till min skola här i Frankrike. Gissa om det gjorde mig glad?
Anledningen är den att det sker ett utbyte mellan Sverige och Frankrike, de kommer hit till frankrike och bor i en värdfamilj i en vecka. Deras korrespondant kommer då istället att bo i en vecka hos familjerna till svenskarna i februari!
Min engelskalärare hade frågat mig om vi (jag, daniel, jessica, cornelia och lucia) ville hänga med svenskarna till Grenoble på fredagen. Och det ville vi såklart mer än gärna! :-)
Jag hade lovat dem att inte prata svenska. Men det var bara hur omöjligt som helst att undangå det. Jag hade saknat att prata svenska riktigt mycket. Det var så skönt att få prata av sig på ett språk där man inte behöver anstränga sig. Det var härligt att kunna berätta av sig, vad det finns för likheter/skillnader med Frankrike och Sverige- och vad jag gillar och inte gillar. Det kommer jag också att berätta för er. Men en annan gång. :-)
I Grenoble hände jag såklart mest med svenskarna. Vi besökte bl.a. ett museum (det kommer foton och videon på det imorgon- har inte tid att göra det nu eftersom att jag måste plugga på ett fysikprov som jag har imrogon, haha). Det var ett konstmuseum, där man bl.a. kunde finna tavlar som Picasso har målat. Sedan fick vi lite tid för oss själva, innan vi åkte upp till en linbana till ett berg. Där drack jag, Daniel och några andra svenskar kaffe. När vi skulle betala chockerade en snäll svensk oss genom att betala för alla. Som tack köpte jag honom en riktig maffig chokladkaka från ett boulangerie :-). Efter det var det dags att möta de andra i bussen för att ta oss tillbaka till skolan, där jag spelade badminton i en timma innan jag åkte hem.
På lördagen åkte jag till Galaria Lafayette, vilket kan jämföras med NK i Göteborg&Stockholm. Det fanns massa rea, så min värdsyster och värdmamma ville passa på att köpa en vinterjacka och några andra klädesplagg. Själv köpte jag en stickad klänning, typ. Foton kommer nedanför! Jag mötte upp Cornelia i galerian, eftersom att hon skulle sova över hos mig för att mina värdföräldrar inte skulle vara hemma. Egentligen skulle inte min värdsyster heller det, eftersom att hon skulle gå på en fest. Men hon ångrade sig, så två av våra vänner som bor i närheten kom över (Pauline och Selah) och vi fixade en mysig kväll med massa mat och musik! :-)
Dagen efter åkte Cornelia hem tidigt på morgonen, eftersom att jag skulle på rotarymöte. Hittils har jag varit på rotarymöte två gånger, fast denna gången var mindre rolig än den första. Det kan bero på att det mer var ett informationsmöte för de från vårat distrikt som ska ut i världen nästa år. Det var i alla fall riktigt roligt att träffa de andra utbytesstudenterna igen, och foton osv kommer på det mötet, men lite senare, haha.
Denna veckan stannar några slovakier i skolan. Jag mötte två stycken i förrigår, Jano och Michal, som var grymt schyssta! Jag pratade franska med dom, så innan jag sa att jag var svensk trodde dom tydligen att jag var fransk, inte illa va?! haha! Det händer faktiskt ofta nu att folk tar mig för en fransyska innan jag säger att jag är svensk. Jag hann även prata lite polska med dom, känner att jag börjar glömma bort lite.. :)
Igår var jag och simmade med min värdmamma i Aix-Les-Bains! Efteråt åkte vi till hennes jobb eftersom att det var problem med något paket som skulle till Kanada, tror jag (!?) haha. Jag hjälpte henne lite på jobbet innan vi åkte till en mataffär, och sedan hem. Idag var jag bara snabbt in i stan med Sakina innan jag åkte hem, haha. Det är jobbigt att behöva passa tiden för att komma i tid till en buss som går en gång per dag. Framför allt stressande!

Det där var en snabb sammanfattning av förra veckan.. haha!
Lägger upp videon med bilder imorgon, puss! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar