söndag 30 oktober 2011

Aucun doute

Här i Frankrike äter man verkligen länge.
Vi har gäster över, och har precis avslutat den långa måltiden som varade i 2½ timma. Gästerna är fortfarande här och pratar med mina värdföräldrar, haha. Min värdsyster frågade om vi kunde lämna bordet, vilket var okej. Så nu sitter jag här och tänker berätta lite om Italien!

Vi bodde i ett hus som ärvts till min värdmamma och hennes syskon från hennes mamma, som är italiensk. De vuxna bodde i den nedre delen av huset, och vi 4 ungdomar (Magali, Robin, Clémence och jag) bodde där uppe vilket var grymt roligt! Vi gjorde allt från att dansa till att kolla på skräckfilmer och massa annat. Första dagen besökte vi bara den lilla staden vi bodde i som hette Santa Maria Maggiore. På kvällen åt vi pizza. Jag hade hoppats på att det skulle vara suuuupergott, men det var inte godare än en pizza i Sverige, haha. Sedan på kvällen drack vi varm choklad på ett litet café i staden. När vi hade satt oss frågade någon som jobbade där om vi ville ha en cigarett. Bara sådär.. haha, det är verkligen något som aldrig skulle hända i Sverige, inte till underåriga i alla fall.
Dagen därpå började med att jag sprang med Magali och pappan till Robin! Min kondition är verkligen inte på topp kan jag säga er, har nästan inte sportat här i Frankrike överhuvudtaget... så jag höll ut i 30 minuter innan jag dog. hemskt va? Efter att vi duschat o.s.v. åkte vi för att vandra i berg. Utsikten var verkligen extraordinär, foton ser ni i min lilla video som ni finner därunder. :-)
 Vädret var riktigt dåligt den tredje dagen, så vi gjorde inte så mycket. Vi hade tänkt oss att åka över med en båt till en ö, men det struntade vi i och åt istället en pizza på en restaurang och gick in i lite affärer. Vi åt faktiskt inte SÅ mycket pizza under den tiden vi var i Italien eller.. 3 gånger. haha. De flesta dagarna gjorde vi fyra faktiskt egen mat (typ spaghetti med tomatsås) och så vidare :-).
Den fjärde dagen var vi i MILANO! Oj vad underbart det var att åka till en storstad! Vi tog metron in till stan och gick in i alla affärer från Abercrombie till Replay och åt på en sjukt god restaurang som hette Mamma oliva. Kan ärligt säga att det inte är så ofta jag äter så gott som jag gjorde där! Vi besökte även den där kända kyrkan i Milano. haha. Jag var klädd i min klänning och genomskinliga nylonstrumpor, så när jag gick in blev jag tillsagd att jag behövde ta en jacka runt mina ben. Det var sjukt pinsamt, haha. Jag var alltså tvungen och ta min värdmammas jacka, snurra den runt mina ben för att gå in i kyrkan, såg allt annat än chill ut kan jag säga er :-)
Den fjärde dagen gick vi och vandrade i berg igen. Det hade ju regnat, och eftersom att det var högt upp så hade det istället snöat vid bergen. Det var SUUPERvackert och härligt att ha snöbollskrig, kasta snöbollar och rulla sig i snön! :-) Det var konstigt när vi åkte tillbaka och inte såg en glimt av någon snö, eftersom att det var så varmt. Men men! :-) Den sista dagen packade vi ihop väskorna, städade (vilket verkligen behövdes, det var sjukt stökigt.. haha) och gick runt mer i staden. Sedan åkte vi hem!
Skolan börjar på torsdag och jag är inte riktigt säker på att jag längtar efter att stiga upp klockan 6 på morgonen, haha :-(

Här kommer videon!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar